Tajemnice ATARI

Generator Kodów
Kontrolnych


   "Po przeczytaniu pierwszego numeru Waszego pisma od razu rzucił mi się w oczy brak edytora sprawdzającego poprawność wpisanej linii. Prosiłbym, aby następne programy były z edytorem. Możecie "ściągnąć" edytor basica z "Bajtka" (jest bardzo wygodny) lub napisać własny. Co do mnie, to bardzo odczułem brak edytora, wpisując program Heartlight. Myliłem się wielokrotnie. Przydałaby się jeszcze - moim zdaniem - rubryka, w której redaktorzy Tajemnic odpowiadaliby na listy Czytelników."

   Jest to cytat z listu jaki otrzymaliśmy od Czarka Dmowskiego z Elbląga.

   Ponieważ forma i treść naszej gazety zależy w dużej mierze od Czytelników, przeto od niniejszego numeru Tajemnic wprowadzamy rubrykę odpowiedzi na listy, zaś edytor generujący kody wierszy programów w basicu zamieszczamy na poprzedniej stronie.

   W odróżnieniu od bajtkowego prezentowany generator kodów jest programem autorskim, a nie przepisaną z ANTICa (marzec 1987) wersją programu "TYPO II". Jeżeli zaś chodzi o wygodę, użytkowania, to naprawdę warto go przepisać i przekonać się samemu.

    Poniższy edytor generuje kody w pełni zgodne z innymi tego typu programami, więc mogą one być używane zamiennie.

   Po przepisaniu programu należy go nagrać na taśmę lub dysk (po uruchomieniu program kasuje pamięć - komenda NEW), a przed rozpoczęciem wpisywania tekstów źródłowych wczytać do pamięci i uruchomić komendą RUN. Po kilku sekundach pojawi się w dole ekranu wiersz, w którym wypisywane będą kody kontrolne.

   W czasie przepisywania dowolnego programu po każdorazowym naciśnięciu klawisza RETURN, w linii edytora pojawi się kod danego wiersza, tak więc sprawdzanie poprawności przepisywania następuje bezpośrednio po wpisaniu danej linii. Można również sprawdzać kody poprzez wskazanie ("najechanie" kursorem) konkretnego wiersza i naciśnięcie RETURN.

   Wszystkie standardowe komendy edytora ekranowego (ruchy kursorem, TAB itp.) oraz interpretera basicu (LIST, ENTER itd.) działają normalnie.

   Jeżeli kontrola poprawności wpisania programu wypadła pomyślnie (kody wierszy są zgodne z drukowanymi obok listingów) należy usunąć edytor z pamięci poprzez naciśnięcie RESETu. W przypadku, gdyby okazało się, iż edytor jest jeszcze potrzebny, to możemy go uratować wpisując komendę ?USR(39555) pod warunkiem że wcześniej nie uruchomiliśmy przepisywanego programu.

Mirosław Liminowicz


1 REM -------------------------------
2 REM : Generator Kodow Kontrolnych :
3 REM : autor:  Miroslaw Liminowicz :
4 REM :  (c) 1991 TAJEMNICE ATARI   :
5 REM -------------------------------
10 DIM A$(26):? CHR$(125)
20 DT=1000:LN=29:BS=39555:GOSUB 40
30 A=USR(BS):TRAP 50000:NEW
40 OFFS=0:K=-1:RESTORE DT:TRAP 110
50 K=K+1:READ A$:S=0
60 ? CHR$(156);LN-K;
70 FOR I=1 TO 24 STEP 2:GOSUB 130
80 POKE BS+OFFS,H+L:OFFS=OFFS+1
90 S=S+H+L:S=S-256*(S>255):NEXT I
100 GOSUB 130:IF S=H+L THEN 50
110 IF PEEK(195)=5 AND K=LN THEN POP :
RETURN 
120 ? :? "POPRAW WIERSZ ";DT+K*10:END 
130 H=ASC(A$(I))-48:H=(H-39*(H>9))*16:
L=ASC(A$(I+1))-48:L=L-39*(L>9):RETURN 
1000 DATA 68a200bd1a03c945f008e8e8ba
1010 DATA e8e02690f260bd1b0385cbbdb8
1020 DATA 1c0385cca011b1cb99ef9b8848
1030 DATA 10f8a9ef9d1b03a99b9d1c035b
1040 DATA aef39bacf49be8d001c88e098f
1050 DATA 9b8c0a9ba9078df39ba99b8d68
1060 DATA f49b18ad300285cbad3102853b
1070 DATA cca000b1cbc941f004c8d0f775
1080 DATA 60a514c514f0fca90191cbc8ac
1090 DATA b1cb8dd49ba9d091cbc8b1cb91
1100 DATA 8dd59ba99b91cba9008dea9b58
1110 DATA 6020089bc99bf004eeea9b604e
1120 DATA 4898488a48ad440385cbad4530
1130 DATA 0385cca9008dee9b8deb9b8db3
1140 DATA ec9b8ded9ba000a90085cd85bc
1150 DATA ceeeee9baeee9b18a5cd71cb42
1160 DATA 85cd9002e6cecad0f218adebd4
1170 DATA 9b65cd8deb9badec9b65ce8dd4
1180 DATA ec9baded9b69008ded9bc8ccce
1190 DATA ea9b90c738adeb9be9a48deb4c
1200 DATA 9badec9be9028dec9baded9b03
1210 DATA e9008ded9b10e518adeb9b69a7
1220 DATA a48deb9badec9b69028dec9b6a
1230 DATA a200e838adeb9be91a8deb9b0b
1240 DATA adec9be9008dec9bc9ff90ea73
1250 DATA 18adeb9b693b85cd188a69206c
1260 DATA 85ce8de69ba5cd8de79ba9008b
1270 DATA 8dea9b68aa68a8686046d69bb3
1280 DATA 41d49b8080ebefe480ebefeeb6
1290 DATA f4f2efeceef99a8080808042

Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2001