Tajemnice ATARI

5 Linii


Krótszy "Dziesbin"

   Małe jest piękne! Okazuje się, że program wyświetlający liczby w systemie dwójkowym (przedstawiony w TA 7/91) da się jeszcze skrócić. Zawdzięczamy to Rafałowi Latasowi. Tak trzymać!

1 N=8:W=2^(N-1):INPUT X:FOR I=1 TO N:D
=X>=W:X=(X-W*D)*2:? D;:NEXT I

Trójwymiarowa grafika

   Program Arkadiusza Okrojka kreśli pseudoprzestrzenne wykresy. Nadaje się zwłaszcza do wykonywania podczas obiadu lub czasochłonnych prac domowych, gdyż jest niesłychanie powolny. Program nie rysuje niewidocznych części wykresu dzięki zgrabnemu zastosowaniu algorytmu podanego przez W. Stanisza w Bajtku nr 2/87

1 DIM YM(320):? CHR$(125);"CHWILA":FOR
 Q=0 TO 320:YM(Q)=-95:NEXT Q:GRAPHICS 
8+16:POKE 710,0:COLOR 1:CLOSE #1
2 FOR Y=0 TO 96:K=8:IF Y/8=INT(Y/8) TH
EN K=1
3 FOR X=0 TO 160 STEP K:Z=SIN(X/15)*SI
N(Y/15)*25:X1=X+0.5*Y:Y1=Z+0.5*Y:IF YM
(X1)>Y1 THEN Y1=YM(X1)
4 IF Y1>96 THEN Y1=96
5 YM(X1)=Y1:PLOT X1,96-Y1:NEXT X:NEXT 
Y:SOUND 0,121,10,8:OPEN #1,4,0,"K:":GE
T #1,M:END 

Wieczny kalendarz

   Czy jest ktoś, kogo nie ciekawi(ło), w jakim dniu tygodnia się urodził. Albo w jaki dzień przypadnie Nowy Rok 2000? Program Mirosława Pierechoda daje odpowiedź na takie pytanie.

1 DIM D$(15):? CHR$(125):POSITION 9,2:
? "WIECZNY KALENDARZ":POSITION 8,3:? "
-------------------":? 
2 TRAP 2:? "PODAJ: rok,miesiac,dzien";
:INPUT R,M,D:TRAP 40000:IF M<3 THEN R=
R-1:M=M+12:R=R+1900*(R<100)
3 D=R+INT(R/4)-INT(R/100)+INT(R/400)+3
*M-INT((M+M+1)/5)+D+1:D=D-INT(D/7)*7:R
ESTORE 
4 FOR X=0 TO D:READ D$:NEXT X:? :? D$:
? :GOTO 2
5 DATA NIEDZIELA,PONIEDZIALEK,WTOREK,S
RODA,CZWARTEK,PIATEK,SOBOTA

Super Kolor

   Uruchomienie programu Adama Salamona pozwala ustawiać kolor liter i tła każdego wiersza ekranu (w trybie 0) z osobna. Dotychczasowe rejestry koloru, komórki 709 i 710, dotyczą teraz tylko wyglądu pierwszego wiersza. Bajty 1641..1663 stanowią rejestry koloru liter dla wierszy 2..24, zaś bajty 1664..1686 decydują o kolorze tła tych wierszy.

   Warto pamiętać, że takie wyświetlanie kolorów odbija się ujemnie na współpracy z urządzeniami zewnętrznymi. Na ogół zachodzi potrzeba wyłączenia kolorów, co można osiągnąć przez POKE 54286,64. Ponowne włączenie kolorów jest możliwe poprzez X=USR(1573).

1 FOR I=1536 TO 1640:READ A:POKE I,A:N
EXT I:FOR I=0 TO 22:POKE 1641+I,PEEK(7
09):POKE 1644+I,PEEK(710):NEXT I
2 I=USR(1536):DATA 173,48,2,133,203,17
3,49,2,133,204,160,3,169,194,145,203,1
60,6,169,130,145,203,200,192,28,208
3 DATA 249,169,64,141,0,2,169,6,141,1,
2,169,233,133,205,173,105,6,133,203,17
3,128,6,133,204,165
4 DATA 20,197,20,240,252,169,192,141,1
4,212,104,96,72,138,72,166,203,169,1,1
41,10,212,142,23,208,165
5 DATA 204,141,24,208,166,205,232,208,
2,162,233,134,205,189,128,5,133,203,18
9,151,5,133,204,104,170,104,64

Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2001