KOLONY TAC TIC
"Kolony", to gra, będąca najnowszym produktem znanej już naszym czytelnikom firmy "Mirage
software". Gracz zostaje gubernatorem kolonii znajdującej się na jednej z wysp planety Vvp-12a. Jego
zadanie polega na takim administrowaniu kolonią, by osiągnąć jak
największe zyski. Nie jest to łatwa
misja - należy zgromadzić załogę
bazy oraz odpowiednią grupę kolonistów i zadbać o zapewnienie im
żywności - ważną rolę odgrywa
więc produkcja rolna, której nie
powinno się zaniedbywać.
Kolejną istotną sprawą jest rozwinięcie przemysłu, wymagające
szeregu inwestycji. Wszelkie maszyny, surowce i inne środki niezbędne kolonistom do przetrwania i rozwoju produkcji są bardzo kosztowne, a zasoby pieniężne ograniczone.
W dodatku co jakiś czas na wyspę
spadają rozmaite klęski. Jak na
przykład atak wrogo usposobionych tubylców, czy też zniszczenie
pól uprawnych przez groźną Bestię.
Wszystkim tym trudnościom i zagrożeniom musi stawić czoła ambitny i przedsiębiorczy gubernator dążący do zapewnienia mieszkańcom
administrowanej kolonii jak najlepszych warunków życia i pracy.
Ukończenie "Kolony" nie jest łatwym zadaniem. Wymaga od gracza
dużej koncentracji i sporego zaangażowania. Szczególnie polecamy ją
tym spośród miłośników gier, którzy w miarę dobrze radzą sobie
z matematyką. Grę tę można określić jako "ekonomiczną", gdyż w jej
toku gracz zawiera różnego rodzaju
transakcje kupna i sprzedaży, zatrudnia pracowników o rozmaitych
specjalnościach, planuje inwestycje
przemysłowe i rolnicze, organizuje
wyprawy badawcze w głąb wyspy,
kontroluje poziom wydobycia surowców naturalnych - krótko mówiąc odpowiada za całą gospodarkę kolonii. Decyzje, jakie podejmuje, muszą być starannie przemyślane, gdyż zbyt pochopne posunięcia
mogą doprowadzić do katastrofalnych skutków.
"Kolony" to gra ciekawa i wciągająca, jednakże zawiera kilka dość
nieoczekiwanych niespodzianek
w postaci poważnych błędów ortograficznych. Dobrze by było, gdyby
autorzy zwracali nieco większą
uwagę na poprawność pojawiających się na ekranie tekstów.
Oprawa graficzna gry jest bardzo
skąpa, zaś muzycznej nie ma wcale. Trochę szkoda, gdyż elementy te
znacznie podnoszą atrakcyjność
gier, na co zwracają uwagę zwłaszcza młodsi gracze, choć nie tylko
oni. Miło byłoby w trakcie podejmowania niełatwych decyzji mieć możliwość zrelaksowania się przyjemną muzyczką.
Dobra muzyka stanowi niezaprzeczalny walor drugiej z omawianych tu gier - Tac Tica". Bohaterem jest sympatyczny ludzik poruszający się po kolejnych komnatach labiryntu (pomysł jakby znajomy...). Aby przejść z jednej komnaty do drugiej, musi ustawić w odpowiednim porządku znajdujące się
tam ruchome obiekty. W wykonaniu tego zadania przeszkadzają mu
"duszki", które mimo dobrodusznego wyglądu stanowią dla naszego
ludzika poważne zagrożenie. Pomocne mu są natomiast urządzenia
do teleportacji rozmieszczone
w niektórych komnatach.
"Tac Tic" jest typową grą zręcznościowo - logiczną, w której oprócz
szybkiego refleksu (czas przechodzenia poszczególnych komnat jest
ograniczony), potrzebna jest także
pomysłowość. Graczowi pozostawiono stosunkowo dużą swobodę
w manipulowaniu elementami, największą trudność może sprawić
ograniczony czas gry. Na szczęście
refleks można ćwiczyć, mamy więc
nadzieję, że nasi czytelnicy poradzą
sobie z "Tac Ticem" bez większych
kłopotów.
Gra posiada niezłą oprawę graficzną, niektóre rozwiązania są miłe
dla oka. Jednakże czasami mamy
do czynienia z pewnym "zagmatwaniem" elementów, co ma niekorzystny wpływ na czytelność poszczególnych plansz i może stanowić
znaczne utrudnienie, zwłaszcza dla
młodszych graczy.
Basia
Obie gry sprzedawane są wysyłkowo przez Laboratorium Komputerowe "Avalon" (patrz ostatnia
strona).
AVALON
|