Tajemnice ATARI

KOLONY
TAC TIC


    "Kolony", to gra, będąca najnowszym produktem znanej już naszym czytelnikom firmy "Mirage software". Gracz zostaje gubernatorem kolonii znajdującej się na jednej z wysp planety Vvp-12a. Jego zadanie polega na takim administrowaniu kolonią, by osiągnąć jak największe zyski. Nie jest to łatwa misja - należy zgromadzić załogę bazy oraz odpowiednią grupę kolonistów i zadbać o zapewnienie im żywności - ważną rolę odgrywa więc produkcja rolna, której nie powinno się zaniedbywać.

    Kolejną istotną sprawą jest rozwinięcie przemysłu, wymagające szeregu inwestycji. Wszelkie maszyny, surowce i inne środki niezbędne kolonistom do przetrwania i rozwoju produkcji są bardzo kosztowne, a zasoby pieniężne ograniczone. W dodatku co jakiś czas na wyspę spadają rozmaite klęski. Jak na przykład atak wrogo usposobionych tubylców, czy też zniszczenie pól uprawnych przez groźną Bestię.

    Wszystkim tym trudnościom i zagrożeniom musi stawić czoła ambitny i przedsiębiorczy gubernator dążący do zapewnienia mieszkańcom administrowanej kolonii jak najlepszych warunków życia i pracy.

    Ukończenie "Kolony" nie jest łatwym zadaniem. Wymaga od gracza dużej koncentracji i sporego zaangażowania. Szczególnie polecamy ją tym spośród miłośników gier, którzy w miarę dobrze radzą sobie z matematyką. Grę tę można określić jako "ekonomiczną", gdyż w jej toku gracz zawiera różnego rodzaju transakcje kupna i sprzedaży, zatrudnia pracowników o rozmaitych specjalnościach, planuje inwestycje przemysłowe i rolnicze, organizuje wyprawy badawcze w głąb wyspy, kontroluje poziom wydobycia surowców naturalnych - krótko mówiąc odpowiada za całą gospodarkę kolonii. Decyzje, jakie podejmuje, muszą być starannie przemyślane, gdyż zbyt pochopne posunięcia mogą doprowadzić do katastrofalnych skutków.

    "Kolony" to gra ciekawa i wciągająca, jednakże zawiera kilka dość nieoczekiwanych niespodzianek w postaci poważnych błędów ortograficznych. Dobrze by było, gdyby autorzy zwracali nieco większą uwagę na poprawność pojawiających się na ekranie tekstów.

    Oprawa graficzna gry jest bardzo skąpa, zaś muzycznej nie ma wcale. Trochę szkoda, gdyż elementy te znacznie podnoszą atrakcyjność gier, na co zwracają uwagę zwłaszcza młodsi gracze, choć nie tylko oni. Miło byłoby w trakcie podejmowania niełatwych decyzji mieć możliwość zrelaksowania się przyjemną muzyczką.

    Dobra muzyka stanowi niezaprzeczalny walor drugiej z omawianych tu gier - Tac Tica". Bohaterem jest sympatyczny ludzik poruszający się po kolejnych komnatach labiryntu (pomysł jakby znajomy...). Aby przejść z jednej komnaty do drugiej, musi ustawić w odpowiednim porządku znajdujące się tam ruchome obiekty. W wykonaniu tego zadania przeszkadzają mu "duszki", które mimo dobrodusznego wyglądu stanowią dla naszego ludzika poważne zagrożenie. Pomocne mu są natomiast urządzenia do teleportacji rozmieszczone w niektórych komnatach.

    "Tac Tic" jest typową grą zręcznościowo - logiczną, w której oprócz szybkiego refleksu (czas przechodzenia poszczególnych komnat jest ograniczony), potrzebna jest także pomysłowość. Graczowi pozostawiono stosunkowo dużą swobodę w manipulowaniu elementami, największą trudność może sprawić ograniczony czas gry. Na szczęście refleks można ćwiczyć, mamy więc nadzieję, że nasi czytelnicy poradzą sobie z "Tac Ticem" bez większych kłopotów.

    Gra posiada niezłą oprawę graficzną, niektóre rozwiązania są miłe dla oka. Jednakże czasami mamy do czynienia z pewnym "zagmatwaniem" elementów, co ma niekorzystny wpływ na czytelność poszczególnych plansz i może stanowić znaczne utrudnienie, zwłaszcza dla młodszych graczy.

Basia


   Obie gry sprzedawane są wysyłkowo przez Laboratorium Komputerowe "Avalon" (patrz ostatnia strona).

AVALON





Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2001