Tajemnice ATARI

AUTOMAT PERKUSYJNY

    Już dobrych kilka lat temu utrwalił się pogląd, że ATARI nie ma nic do zaoferowania w dziedzinie dźwięku. COMMODORowcy pysznili się tyleż efektownymi, co bezużytecznymi programami demonstracyjnymi, a ATARowcy z rezygnacją opuszczali głowy... Myślę jednak, że wiele zaniedbań leżało nie po stronie konstrukcji komputera, ale po stronie braku właściwego oprogramowania. Nikt jakoś nie kwapił się do uzupełnienia tej luki na rynku, aż pojawił się AUTOMAT PERKUSYJNY...

   Obsługa i działanie AUTOMATU PERKUSYJNEGO oparte są na takiej samej zasadzie, na jakiej działają profesjonalne urządzenia firm Roland czy Yamaha. Posługiwanie się AUTOMATEM nie nastręcza trudności, z jakimi mamy do czynienia obsługując inne dostępne na rynku programy; ponadto doświadczenie zdobyte podczas obcowania z AUTOMATEM można z powodzeniem wykorzystać w późniejszej pracy na "dużych" urządzeniach. Jest to program, który równie dobrze nadaje się dla osób niewiele mających wspólnego z muzyką, jak i dla tych, którzy potraktować go zechcą nieco poważniej. Łączy w sobie cechy programu edukacyjnego, użytkowego i - przede wszystkim - rozrywkowego.
   Omówię - z konieczności nieco pobieżnie - podstawowe możliwości AUTOMATU. Komponowanie utworów odbywa się na zasadzie "składania" z pojedynczych, wzorcowych taktów: Najpierw komponujemy kilka różnych wzorów pojedynczych taktów [ang. pattern], a następnie wzory te powielamy tworząc ich "ciąg" - utwór [ang. song]. Do dyspozycji mamy 8 różnych brzmień perkusyjnych: Bass drum, Snare drum (werbel), Middle tom, Low tom, Rimshot, Hi-hat closed, Hi-hat open i Clap (klaśnięcie). Są to brzmienia najczęściej wykorzystywane w nowoczesnej muzyce popularnej, i akurat taki ich zestaw pozwala na maksymalizację efektu. Trzeba też przyznać, że jak na wyszydzane zawsze możliwości dźwiękowe ATARI, bębny te, dzięki zastosowaniu techniki próbkowania, brzmią bardzo realistycznie.

   AUTOMAT pozwala na prowadzenie dwóch niazależnych ścieżek, dzięki czemu możliwe jest robienie nakładek instrumentów i uzyskanie pełniejszego brzmienia. Zawarte w programie funkcje pozwalają na:

  • kontrolowanie barwy (stroju) instrumentów,
  • ustawianie tempa utworów (które podawane jest w BPM [ang. Beats Per Minute], czyli w takich samych jednostkach, jakie używane są w profesjonalnych automatach),
  • graficzne komponowanie rytmu - dzięki temu nawet niewprawny perkusista nie będzie miał problemu z wprowadzeniem własnych pomysłów,
  • odsłuch każdego pojedynczego taktu - możliwa jest natychmiastowa poprawa ewentualnego błędu,
  • natychmiastowe wymazanie całego taktu, bądź też jednego wybranego instrumentu,
  • samodzielne ustalanie długości taktu (metrum): 4/4, 3/4 itd.,
  • kopiowanie poprzedniego taktu - w przypadku, gdy chcemy ułożyć nowy takt, który niewiele różni się od poprzedniego, i potrzebna jest tylko mała poprawka.

       Po skomponowaniu utworu możemy w dowolnym miejscu dodać wybrany takt (również na początku), możemy także wymazywać takty ze środka kompozycji. Można więc dołożyć zapomniany wstęp, czy wyrzucić niepotrzebną zwrotkę. Oszczędza to czasu i nerwów - w przeciwnym razie konieczne byłoby żmudne wpisywanie całego skorygowanego utworu od początku. Warto też zauważyć jeszcze jedną niebagatelną zaletę programu: potrafi on zmieścić aż do 100 różnych patternów i aż 500 (!) taktów w każdym songu. Dzięki temu możliwe jest programowanie nawet kilkunastominutowych utworów.

       Oczywiście ci, którzy chcą prawdziwego "mocnego" uderzenia, będą musieli wyprowadzić sygnał do wzmacniacza, gdyż głośnik monitora nie daje zbyt dużej siły głosu.

    AUTOMAT PERKUSYJNY to wszechstronny program, z którego usług korzystać mogą:

  • osoby niewykształcone muzycznie, które poznać będą mogły podstawowe tajniki rytmu,
  • muzycy-amatorzy, którym AUTOMAT posłuży jako doskonały (i nie mylący się !) akompaniator,
  • zespoły muzyczne, które pokuszą się o coraz modniejszą współpracę z "komputerowym muzykiem",
  • osoby zamierzające korzystać z profesjonalnych automatów, a którym program ten pozwoli na zapoznanie się z podstawami obsługi i pierwsze próby komponowania,
  • wszyscy inni, dla których zabawa w perkusistę jest po prostu atrakcyjna.

    D.K.



  • Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

    Pixel 2001