Z pamiętnika łamacza joysticka...
LEAD GOLF
Golf powszechnie uważany jest za grę
sportową, ale i hazardową. Mimo, iż nie
jest jeszcze sportem olimpijskim (może
będzie od 1996), warto by było zaznajomić się z nią. Gra ma ładną grafikę
i dość duży wybór opcji:
liczba graczy
stopień zaawansowania zawodników.
liczba dołków, do których wbija się piłeczkę.
Grając w opcji "nowicjusz" nie napotkamy żadnych przeszkód terenowych,
ale już przy opcji "amator" wieje wiatr,
którego kierunek i siła uwidoczniona
jest na tablicy informacyjnej. Opcja
"mistrz", co zrozumiałe, jest bardziej urozmaicona. Występują tu: łachy piasku,
wysepki, górki, na których tylko przewrotny autor mógł umieścić dołek oraz
inne urozmaicenia terenowe. Ponadto we
wszystkich rodzajach opcji gracz może
wybierać siłę uderzenia (podane są w kolejności od największej) - 1W, 3W, 5W, 1I
- 9I. Gdzie 1W to uderzenie płaskie, silne na odległość około 250 jardów a 9I to
uderzenie wysokie i słabe (tzw. lob) na
odległość około 70 jardów. Oczywiście
podałem maksymalne zasięgi uderzeń,
ale gracz może regulować siłę uderzenia
joysticklem lub klawiaturą, np. 1W może
być tylko do 100 jardów. Na planszy widnieje strzałka kursora, którą można wybrać kierunek uderzenia. Odległość piłeczki od dołka podawana jest odpowiednio w jardach (YARDS), stopach (FOOTS) oraz w calach (INCHES). Kiedy piłeczka znajduje się w odległości mniejszek niż 30 stóp od dołka wyświetlane
jest nachylenie terenu. Po każdorazowym
"zaliczeniu" dołka ukazuje się tabela wyników, na której uwidocznione są aktualne wyniki uzyskane przez zawodnika
(numer kolejny dołka oraz liczba wykonanych uderzeń). Autor zaprogramował
liczbę uderzeń potrzebnych na pokonanie odległości od jednego dołka do następnego i jeżeli ją przekroczysz otrzymasz punkty "na minus". Jeśli zmieścisz
się w limicie, to utrzymasz punkty uzyskane po poprzednich uderzeniach, a jeżeli wykonasz to w mniejszej ilości niż to
jest konieczne, obniżysz straty. Nie zniechęcaj się niepowodzeniem, naprawdę
można zejść "poniżej zera".
Powodzenia!
TATAR
LASER HAWK
Historia może dość banalna i często powtarzająca się
w grach komputerowych, ale tym razem nawet nieźle rozwiązana graficznie i muzycznie a wszystko po to, aby zachęcić do niej
użytkownika "małego ATARI". Jesteś weteranem wojny wietnamskiej, po której przeszedłeś na zasłużony odpoczynek
w stopniu pułkownika. Siedząc w swoim nowo otwartym biurze
detektywistycznym, odebrałeś telefon od szefa wydziału obrony
ONZ. Organizacja Narodów Zjednoczonych chce Cię zatrudnić
na czas wykonania bardzo trudnej i niebezpiecznej misji. Ziemię opanowały zbuntowane maszyny sterowane przez główny
komputer w strategicznej bazie wojskowej USA. Twoim zadaniem będzie dotarcie do głównego komputera i unicestwienie
go. Wojskowe siły powietrzne wyposażyły Cię w najnowszy model śmigłowca bojowego "HAWK" (jastrząb), uzbrojony w najnowszą broń - działka laserowe. Jeżeli myślisz, że teraz zadanie
jest dziecinnie proste, to jesteś w błędzie. Baza wojskowa, którą masz zniszczyć jest dobrze ukryta i strzeżona przez artylerię
przeciwlotniczą, myśliwce, a jakby tego było jeszcze mało, ma
bardzo sprawnie działający systemem wczesnego ostrzegania.
Można powiedzieć - nie do zdobycia, ale musi Ci się udać. Od
Ciebie zależy nasza przyszłość! Strzeż się - tylko instynkt wojownika może Ci pomóc. Pamiętaj o paliwie, co pewien odcinek
trasy pojawi się Statek-Matka, gdzie możesz go uzupełnić.
TATAR
PERISCOPE UP
Jesteś kapitanem nowej super-łodzi podwodnej X 223 o napędzie atomowym. W czasie rekonesansu na terytorium wroga
odkryłeś opuszczoną bazę. Niestety, była to pułapka, zostałeś
podstępnie uwięziony w jej labiryntach. Twoim zadaniem będzie wydostanie się z bazy w możliwie jak najkrótszym czasie,
oczywiście z minimalnymi stratami. Masz do dyspozycji tylko
trzy łodzie oraz po trzy kapsuły badawcze dla każdej z nich,
wyposażone w działka kalibru 7,32. W labiryntach umieszczone
są hermetyczne drzwi otwierane przez sterowniki (są one porozrzucane po całej bazie). Ostatnie hermetyczne drzwi są zasilane przez reaktory atomowe, które możesz zniszczyć strzelając
do nich. Jak w każdej łodzi podwodnej, masz ograniczony zapas tlenu i co pewien czas musisz go uzupełniać. Służą do tego
pojemniki z tlenem, które wróg pozostawił w korytarzach bazy.
Gdy zacznie brakować paliwa, należy go uzupełnić - do tego celu służą zbiorniki z symbolem "F" (FUEL). Dla uatrakcyjnienia
gry w tunelach rozmieszczone są znaki zapytania, pod którymi
kryją się niespodzianki, np. porcja paliwa, zapas tlenu lub dodatkowa kapsuła. To powinno Ci pomóc w wykonaniu tej trudnej i niebezpiecznej misji.
Przekonaj się, czy jesteś dobrym dowódcą. POWODZENIA!
TATAR
BASIL
Jest grą przygodową wypuszczoną na rynek przez firmę
Gremlin Graphics z Sheffield. Akcja jej rozpoczyna się w znanym wszystkim domu przy Baker Street 221 b. Na piętrze mieszka słynny detektyw Sherlock Holmes i jego przyjaciel Dr Watson. W tym starym domu po strychach i piwnicach buszują
myszy. Jedną z nich jest Bazyli - mysz detektyw. Bazyll ma
przyjaciela - Dr Dawsona. Niestety, profesor Rattigan porwał
i uwięził jego przyjaciela. Zadaniem głównego bohatera jest odnalezienie i uratowanie Dawsona. Dom przy Baker Street podzielony jest na 50 pomieszczeń (ekranów). Za wejście do każdego z nich po raz pierwszy otrzymujesz 50 pkt. Ruchami myszki sterujesz przy pomocy joysticka, a skaczesz naciskając FIRE. Jeśli chcesz długo pożyć, musisz skakać, gdyż po wszystkich pomieszczeniach krążą wrogie myszy, a kontakt z nimi
zmniejsza zapas Twej energii. Mały detektyw musi odnaleźć
i zebrać przedmioty będące dowodami porwania Dr Dawsona.
Zebranie właściwego zestawu dopomoże ci w uwolnieniu przyjaciela. Nie zdradzę jednak, jaki zestaw jest właściwy, w końcu
jego dobranie jest Twoim głównym zadaniem. Wszystkie przedmioty, które należy zebrać, ukryte są w pojemnikach (puszki
lub słoiki), rozmieszczonych w domu lub jego otoczeniu. Aby
zabrać taką rzecz, należy podnieść ją, używając do tego celu
klawisza SPACJA. Bazyli schyli się wówczas i podniesie przedmiot, aby go obejrzeć przez lupę (znajdującą się w prawym dolnym rogu ekranu). Jeżeli chcesz wziąć znaleziony przedmiot,
skieruj joystick do góry i naciśnij FIRE. Natomiast gdy chcesz
jakąś rzecz zostawić, skieruj joystick w dół i również naciśnij
FIRE. Gdy zbierzesz już cały komplet, a zestaw nie jest właściwy, możesz wziąć nowy przedmiot, wyrzucając któryś ze starych. Po drodze staraj się badać zawartość wszystkich pojemników, gdyż w niektórych ukryty jest żółty ser - pożywienie Bazylego. Jeśli kończy się energia (o czym przypomina charakterystyczny sygnał dźwiękowy), musisz szybko dotrzeć do pojemnika i pożywić się. Kiedy kawałek sera ukaże się pod lupą,
skieruj joystick do góry i naciśnij FIRE - zapas sił zostanie odnowiony. Staraj się zapamiętać, w których pomieszczeniach i pojemnikach ukryta jest żywność, ale nie zjadaj jej, jeśli masz jeszcze spory zapas sił (zostaw ją na później). Bohater może przenikać do zamkniętych pomieszczeń przechodząc przez skrzynki
na listy umieszczone na drzwiach i w kilku innych miejscach.
Aby tego dokonać należy stanąć pod skrzynką i podskoczyć.
Niestety, do niektórych doskoczyć się nie da, można tylko
przez nie wypaść, jeżeli nie dość ostrożnie poruszasz się po labiryncie. Jeżeli dobrze poznasz rozkład pomieszczeń, możesz
takie ukryte przejście wykorzystać dla szybkiego przemieszczania się do innych części domu i jego otoczenia.
Pamiętaj: Jeżeli pomieszczenie jest dostatecznie wysokie,
możesz nad myszami przeskoczyć, jeżeli nie - kontakt jest nieuchronny. Staraj się więc iść jak najszybciej, bowiem myszy są
wolniejsze od Ciebie. Nie zatrzymuj się po wejściu do nowego
pomieszczenia, tylko próbuj przejść kawałek, ponieważ na ogół
na jego skraju czeka wroga mysz. Kiedy wróg pilnuje pojemnika, do którego chcesz zajrzeć, musisz szybko podejść i jak najszybciej wcisnąć klawisz SPACJA. W czasie badania zawartości
pojemnika kontakt z obcą myszą nie jest groźny. Jeśli weźmiesz
znaleziony przedmiot lub go zostawisz, to szybko odchodź z tego
miejsca. Kiedy chcesz skorzystać z drabiny, przy której chodzi
mysz, podejdź do niej ostrożnie, ustaw szybko joystick na środku
i skieruj go w górę lub w dół, zależnie od kierunku, w którym
masz iść. Przebywając w sklepie pamiętaj, by nie spaść na prawo,
gdyż znajdziesz się w odległej części zaplecza. Uważaj na stopnie -
jeśli na czas nie podskoczysz, musisz się cofać aby nabrać rozpędu, a tymczasem wroga mysz depcze Bazylemu po piętach i zabiera energię. Dziury znajdujące się w podłodze przeskakuj
w biegu. Gdy rozpoczynasz nową grę, poszukiwane przedmioty
będą w innych miejscach niż poprzednio, ale mimo wszystko
zwróć uwagę na te pomieszczenia, w których ich przedtem szukałeś.
Klawisz ESC naciśnięty w czasie gry powoduje zatrzymanie.
Możesz to wykorzystać jako chwilę do namysłu, bo czasu nie
ma zbyt wiele. Wznowienie gry następuje po ponownym wciśnięciu klawisza ESC. Ostrzegam przed naciskaniem klawisza
funkcyjnego HELP - powoduje on zawieszenie gry i konieczność jej ponownego wczytywania, co jest szczególnie przykre
w wersji kasetowej.
TATAR
|