Tajemnice ATARI

BOOT FILE LOADER

    Nieraz pytacie Państwo, jak przenieść grę z kasety na dyskietkę. Problem ten nurtuje zwłaszcza świeżo upieczonych posiadaczy stacji dysków, którzy większość swych zasobów mają jeszcze na taśmach.

    Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele programów kasetowych zostało wcześniej adaptowanych właśnie z dysku. Bywa, że są poprzedzone tzw. wykrzyknikiem, czyli krótkim programem ładującym, który naśladuje DOS. Wtedy taki program przenosi się bez kłopotu, pomijając tylko "wykrzyknik". Zdarzają się jednak programy typowo kasetowe, w formacie "BOOT", czyli przeznaczone do wczytywania podczas zimnego startu komputera. Dzielą się one na jednoczęściowe i wieloczęściowe. O tych drugich zapomnijmy! Niemal do każdego z nich trzeba podchodzić indywidualnie. Programy jednoczęściowe natomiast można uruchamiać stosunkowo łatwo. Największy kłopot mamy z DOS-em, bo większość programów "BOOT" zajmuje to samo miejsce, co DOS. Poniższy program wczytuje "BOOT" w wolny obszar pamięci, a dopiero potem przenosi go w stosowne miejsce i uruchamia. Procedurka, która to robi, mieści się w całości na stronie 0. Daje to wysokie prawdopodobieństwo uniknięcia konfliktu. Pełnowartościowy program DOS-owy uzyskujemy przy pomocy Zgrywusa+ z TA 1/92. Proponuję wypróbować BFL na grze The Moving Cubes ze stron 4-5.

1000 REM *--------------------------*
1002 REM : Boot File Loader         :
1004 REM :  Janusz B. Wi$niewski    :
1006 REM : (c) 1992 Tajemnice ATARI :
1008 REM *--------------------------*
1010 DATA ffff8800d000a5848502a58585
1020 DATA 0318a58269068584a583690085
1030 DATA 85a000b1869182c810f9a58649
1040 DATA 8085863002e687a58249808582
1050 DATA 3002e683c681d0df20cb00a902
1060 DATA 850920ce006c0a006c84006c02
1070 DATA 0000800b82205e8120de80a204
1080 DATA 207b803005de4803d0036c0a00
1090 DATA 20338130e920af80a206207b80
1100 DATA 30f6de4803f0f1ce4803d0ecad
1110 DATA 0c820920c979f007c96ed0df4c
1120 DATA 0380a005b1869980008810f84c
1130 DATA 8800a000ca300ab97e81c8c99b
1140 DATA d0f8f0f38aa2009d480318986d
1150 DATA 78819d4403a9009d49036d7981
1160 DATA 9d4503a9099d42034c56e4204b
1170 DATA 80a200a9059d4203ad76819d44
1180 DATA 03ad77819d45039d49034c56e4
1190 DATA 4820a080684a4a4a4a290f0930
1200 DATA c93a900269069dcd81ca60a005
1210 DATA a21db186209780ca8810f7a200
1220 DATA 204b80a2054c4b802056e4100c
1230 DATA c088f00ca202204b80a0ff60a2
1240 DATA 03d0f6a00160a210a90c9d4203
1250 DATA 2056e4a9038d0fd29830df60a2
1260 DATA 109d4a03a9039d4203a03acc0d
1270 DATA 82f007cc0e82f002a900186d7a
1280 DATA 819d4403a9006d7b819d4503ad
1290 DATA 0fd229080a0a0a0a9d4b032056
1300 DATA e430a6bd4a0309039d42039860
1310 DATA a90420f1803023a5869d4403a5
1320 DATA 879d450338ade502e5869d4803
1330 DATA ade602e5879d490320c6803003
1340 DATA 4cde8060a9300d01038d0a82a2
1350 DATA 01ade7028586ade80285874c4b
1360 DATA 80000c827e81098200009ba0ca
1370 DATA c2d7a0c2efeff4a0e6e9ece5a0
1380 DATA ecefe1e4e5f2a0f6aea0b1aeb0
1390 DATA a09b492f4f206572726f72219b
1400 DATA 46696c6520746f6f206c6f6e67
1410 DATA 219b456e74657220626f6f7420
1420 DATA 66696c65206e616d653a9b426f
1430 DATA 6f74206865616465723a202e2e
1440 DATA 202e2e202e2e202e2e202e2e20
1450 DATA 2e2e9b436f6e74696e75652062
1460 DATA 6f6f742070726f636573733f20
1470 DATA 28592f4e299b44303ae002e102
1480 DATA 0080



Powrót na start | Powrót do spisu treści | Powrót na stronę główną

Pixel 2002